Galeria w ogrodzie

Matejko

Pomnik Jana Matejki został wyrzeźbiony przez artystę z myślą o postawieniu go w przestrzeni miejskiej miasta Krakowa ale idea ta nie została do końca spełniona. W wyniku trudności związanych z lokalizacją monumentu profesor postawił tą rzeźbę przy własnej pracowni i jest ona swoistego rodzaju "landmark'iem" miejsca a dzisiaj muzeum. Jan Matejko dla Koniecznego był wzorcem i zawsze przyświecała mu chęć uhonorowania wielkiego artysty tworzącego ponadczasowe pomniki historyczne z dziejów Polski. Ufundował i wykonał osobiście podobny pomnik w Warszawie, który możemy podziwiać w parku przy ulicy Puławskiej, w pobliżu ulicy Morskie Oko, w dzielnicy Mokotów w Warszawie.  Tu na Salwatorze stoi druga wersja tego monumentu zapraszając od wejścia do Ogrodu Rzeźb.

Matejko

Autoportret

Wyrzeźbić a namalować autoportret to zupełnie dwie różne kwestie. W rzeźbie mamy do czynienia z trójwymiarowym oglądem, który jest właściwie nie do spełnienia na płaszczyźnie. Artysta przy jego tworzeniu bazował na własnym odbiciu lustrzanym oraz wspomagał się zdjęciami. Niejednokrotnie przyszło mu zmagać się z zadaniami pomnikowymi gdzie musiał także korzystać z fotografii. Jak mówił jest to bardzo trudne ponieważ osoba żywa portretowana, która pozuje ma swoją określoną mimikę i zachowanie charakterystyczne dla niej i to bardzo pomaga w uchwyceniu podobieństwa. To jest jakieś pochylenie głowy, coś w postawie, coś co nazywamy mową ciała. Pojedyncze zdjęcia niestety nie zawsze oddają ten aspekt charakteru osób portretowanych.

Autoportret

Zagremma

Zagremma  Konieczna (nazwisko panieńskie Sakunawa)
Pierwsza żona artysty, którą poznał będąc na aspiranturze w Instytucie Malarstwa, Rzeźby i Architektury im Jefimowicza Riepina. 
W skład Instytutu jak wskazywała sama nazwa – opowiadał Marian Konieczny – wchodził również Wydział Architektury: "Moim zdaniem to połączenie trafne i szkoda, że potem architekturę zaliczono do kierunków politechnicznych. Twierdzę tak nie dlatego, że Zagremma studiowała właśnie architekturę, bo nie spotkaliśmy się ani w bibliotece ani w ogóle gdzieś na uczelni, tylko na sobotnich tańcach. Ja bardzo lubiłem tańczyć ona świetnie tańczyła, można powiedzieć że stańczyliśmy się ze sobą."
Rzeźba powstała w drugiej połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku na kilka lat przed śmiercią Zagremmy w 1988r.

Zagremma

Maryla

Maryla Sarnik-Konieczna - portret wykonany na początku lat 90-tych.
Od 1990 r. druga żona artysty, którą poznał jeszcze podczas swojej działalności społeczno - politycznej za czasów udziału w Sejmie w latach 70-tych. Architektka, członkini Stowarzyszenia Konserwatorów Polskich, działaczka na rzecz ochrony zabytków Zamościa, inicjatorka stałej ekspozycji rzeźb artysty w Zamościu.

Maryla

Filip

Filip Konieczny - syn artysty, popiersie wykonane ok. 1988 roku zaraz po śmierci Zagremmy. Obecnie prowadzi Fundację Instytut Sztuki Mariana Koniecznego, inicjator powstania Ogrodu Rzeźb.

Filip

Dedal i Ikar

- Dedal i Ikar - komentuje profesor Konieczny - ,,prześladowali" mnie od czasów gimnazjum, kiedy po raz pierwszy przeczytałem napisany pięknym heksametrem poemat Owidiusza. "Omnia posideat non posideat area Minos, ,,wszystko posiadał Minos oprócz powietrza". Jak wzlecieć, jak wydostać się z niewoli, jak dążyć ku wolności. Wolności od narzuconej władzy? Siły grawitacji? Nie wiem, nie potrafię tego sprecyzować. Może zresztą ważniejszy niż sama wolność jest motyw wzlotu i upadku. Upadki i wzloty widzę we wszystkich moich pracach.
Nie tylko Ja, dostrzega je każdy twórca. Zaczyna coś robić, wzlatuje, potem przyjrzy się krytycznie swojemu dziełu i pada, ale znów się podnosi. Na tym rzecz polega. W każdym dziele artystycznym jest jego autor ze wszystkimi swoimi możliwościami i warsztatem, ale również ze wszystkimi niespełnieniami. Bo wyobraźnia zawsze będzie doskonalsza niż sama realizacja. Myśl jest lotna, realizacja - materialna. Akt tworzenia to proces zbliżania wyobraźni do powstającego dzieła. Mówią, że pomaga tu natchnienie - czyli taki moment, kiedy nagle następuje podświadome sprzężenie zręczności i umiejętności manualnych, wiedzy zawodowej i uczucia. Jestem bardzo zadowolony, jeśli w ciągu pięciu godzin pracy miałem kwadrans tego tak zwanego „twórczego uniesienia". Reszta to praca czysto rzemieślnicza (bynajmniej nie ubliżam tutaj rzemiosłu, gwarantującemu solidną realizację tego, co w owym kwadransie zostało wykoncypowane). Dodam jeszcze, że Ikar był tematem wielu dzieł sztuki. Zapominano o Dedalu, chyba ja pierwszy tak go wyeksponowałem. Z rozmysłem, przecież to kolega rzeźbiarz ...

Dedal i Ikar

Stary atleta

Stary atleta, rzeźba nagrodzona srebrnym medalem na Wystawie Sztuki Młodych  w Wiedniu w roku 1959. Jedna z prac wykonanych na studiach doktoranckich (aspiranturze). Trafnie ją zrecenzował po latach Władysław Loranc: „ Stary atleta, mniej żywiołowy i estetyczny niż dzieła Augusta Rodina jest rzeźbą  bardziej filozoficzną w większym stopniu autorską i na wskroś osobistą a nade wszystko odporną na wielokrotny z nią kontakt, co jest przecież dla dzieła sztuki próbą najsurowszą”

Stary atleta

Chopin

Fryderyk Chopin, głowa - detal z repliki pomnika Chopina z warszawskich Łazienek dla miasta Hamamatsu w Japonii. Japończycy wielcy fani muzyki Chopina zapragnęli mieć taki sam pomnik u siebie. W 1992 r zwrócili się do artysty o wykonanie trochę mniejszej kopi pomnika. I tak jak w przypadku monumentu grunwaldzkiego z placu Matejki w Krakowie w ogólnym kształcie jest podobny do oryginału to jednakże zawiera cechy stylu charakterystyczne dla Marina Koniecznego

Chopin

Macierzyństwo

Rzeźby w cyklu macierzyństwo powstały w latach 60tych ubiegłego stulecia. Ta z rękami, w których jest wkomponowana postać małego dziecka jest w tym cyklu pierwszą. W swoim przekazie i symbolice mówiąca sama za siebie. Jest równocześnie kameralna jak i pomnikowa. Cykl powstał wkrótce po narodzinach syna artysty.

Macierzyństwo

Macierzyństwo

Rzeźby w cyklu macierzyństwo powstały w latach 60tych ubiegłego stulecia. Ta jest Drugą rzeźbą z tego cyklu powstała w tym samym czasie co pierwsza i tak samo jak poprzednia w swoim przekazie nie potrzebuje komentarza. "Mówi" sama za siebie. Jest rzeźbą zarówno monumentalną ale również mogłaby znaleźć swoje miejsce w przestrzeni zamkniętej ale w miarę obszernej.

Macierzyństwo

Wisła

Alegoria rzeki Wisły utrwalona w postaci tańczącej dziewczyny z wieńcem na głowie nawiązującym do tradycji „Wianków” na Wiśle. Kompozycja własna artysty możliwe, że miała jakieś przeznaczenie – czyli swoje miejsce znane tylko twórcy. Dziś możemy tylko zgadywać - na zakolu Wisły pod Wawelem gdzie tradycyjnie odbywają się podczas przesilenia letniego imprezy plenerowe - Wianki?

Wisła

Matka Joanna od Aniołów

Matka Joanna od Aniołów to rzeźba wykonana do scenografii do sztuki teatralnej Jarosława Iwaszkiewicza w teatrze im Słowackiego w Krakowie. Artysta oprócz tego dzieła, które było centralnym obiektem scenografii wykonał całość scenografii oraz zaprojektował kostiumy do sztuki. Było to jedyne takie zlecenie w jego karierze artystycznej. Rzeźba początkowo była wykonana z tworzywa żywicznego tak aby mogła bezpiecznie zawisnąć nad sceną. Ta prezentowana obecnie w ogrodzie rzeźb została w późniejszym czasie utrwalona w brązie.

Matka Joanna od Aniołów

Warneńczyk

Warneńczyk – model do projektu pomnika który miał stanąć w Warnie w Bułgarii gdzie Władysław III Warneńczyk poniósł klęskę w wraz z koalicją chrześcijańską polsko-węgiersko-włoską z siłami tureckimi u wybrzeża morza czarnego. Pomysł na ten monument zrodził się jeszcze w latach 70 ubiegłego wieku ale nie doszedł do skutku. W latach 90tych próbowano wrócić do tego pomysłu ale dążenia do jego realizacji spełzły na niczym. Szkoda bo jest to jeden z najlepszych modeli pomników konnych autora.

Warneńczyk